Co je to PNO a jak s ním pracovat

Lucie Bystrianská, 20. 8. 2024

Zkratka PNO znamená „podíl nákladů na obratu“. Tato metrika určuje finanční návratnost reklamních online kampaní a vyjadřuje se v procentech. Nižší hodnota PNO znamená menší finanční náklady potřebné k dosažení určitého obratu. PNO tedy vyjadřuje, kolik procent získaného obratu bylo potřeba investovat do reklamy.

Jak se počítá PNO?

Díky PNO rychle zjistíte, zda vám určitá reklama generuje zisk. Výpočet PNO je poměrem nákladů k celkovému obratu.

Vzorec: PNO = Náklady/Obraty:

Př. Pokud investuji do reklamy 1 000 Kč a přinese mi 5 000 Kč na obratu, moje PNO je 1000/5000 = 0.2.

K lepšímu porozumění je PNO vyjádřeno v procentech, tedy PNO 0.2 = PNO 20 %. Pro výpočet PNO je nezbytné měřit konverze a jejich hodnotu.

Jaké PNO je správné?

Čím nižší PNO, tím je moje reklama efektivnější. Ne vždy však menší PNO znamená lepší výsledky, protože může vést ke snížení obratu. Z toho důvodu je většinou cílem maximalizovat obraty při zachování PNO, při kterém neproděláváme.

Univerzálně správná hodnota PNO neexistuje. Při hodnocení efektivity kampaně dle PNO je potřeba zohlednit i marži. Některé e-shopy s vyšší marží mohou být spokojeny např. i s PNO 30 %, jiné mohou dosahovat ztráty i při PNO 10 %. V zásadě tedy platí, že aby vám reklama přinášela zisk, nesmí být PNO vyšší než marže propagovaného zboží.

Př. Představte si, že máte e-shop se zdravou stravou a plánujete propagovat nápoj na imunitu za 400 Kč (marže 35 %). Abyste na prodeji vydělali, nesmí náklady na prodej jednoho výrobku přesáhnout 140 Kč.

0,35 * 400 Kč = 140 Kč

PNO v PPC marketingu – Jak jej zlepšit?

PNO je jedním z nejdůležitějších ukazatelů při správě PPC kampaní pro e-shopy. Hned na začátku je důležité si stanovit jeho hranici, tedy při jakém PNO se vám kampaně ještě vyplácí a kdy už ne.

V prvním kroku je dobré se zaměřit na kampaně, které jsou při vysokých nákladech dle PNO ztrátové. Zde máte většinou prostor pro úspory. Naopak však mohou existovat kampaně, které jsou podle PNO nadprůměrně ziskové. U těch je dobré zvážit, zda nejsou příliš utlumeny nízkým rozpočtem nebo nabídkami a nemohly by v případě navýšení rozpočtu také výrazněji zvýšit obraty a především zisk.

Před samotnou analýzou kampaní je dobré se zamyslet nad obchodní a marketingovou strategií. Někdy ztrátové PNO není způsobeno reklamními kampaněmi, ale spíše špatným výběrem produktů, cenovou politikou, nefunkčním webem nebo příliš agresivní konkurencí.

V případě, že e-shop jako celek funguje dobře, a jen některé kampaně mají špatné PNO, potom je vhodné se zaměřit na zlepšení PNO prodělečných kampaní. Zde bude klíčové, jaký reklamní systém a jaké typy kampaní využíváte.

Článek pro vás připravil/a: Lucie Bystrianská
Jsem marketingový nadšenec, který vám pomůže získat více zákazníků díky PPC reklamě. Na online marketingu mě baví jeho dynamika, potřeba neustálého vzdělávání a sledování trendů. Ke každému projektu přistupuji se zapálením a otevřenou myslí.
Mohlo by vás zajímat:

Tvorba marketingové strategie pomocí STCD framework modelu

Michaela Fojtíčková • 28. 5. 2023 • 
V moderním marketingu je nejdůležitější navázat vztah se zákazníkem a prohloubit ho. Framework See-Think-Do-Care je skvělým nástrojem, jak toho docílit. Proto jej využívají značky po celém světě. V článku se dozvíte, co tento rámec představuje a jak s ním pracovat.
Přečíst článek

AI Max je tu: Co nová vlna automatizace od Googlu znamená pro Search kampaně?

Lucie Bystrianská • 5. 9. 2025 • 
Ve třetím čtvrtletí 2025 spustil Google globálně novou funkcionalitu – AI Max. Ačkoliv ji mnozí marketéři už zaznamenali v rámci testování nebo náhledů, nyní se stává běžnou součástí Search prostředí. Co konkrétně přináší a jak se připravit na změny, které ovlivní i vaše PPC kampaně?
Přečíst článek

Nové měření pro Heureku – jak poznat, že jej máte implementované a v čem se odehrála zásadní změna?

Petra Burešová • 23. 4. 2025 • 
Heureka minulý rok představila nové měření. Ačkoliv tato změna proběhla už před nějakým časem, stále se setkáváme s případy, kdy nové měření není nastavené. Jak si ověřit implementaci nového měření a v čem se nové statistiky liší?
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right