Co je to uživatelské testování?
Uživatelské testování spadá do UX designu (User eXperience) neboli uživatelské zkušenosti. Zjišťuje, jaký má návštěvník prožitek z používání webu či e-shopu. Ten by měl být takový, aby se zákazník cítil příjemně a rád se vracel. Ideální web je jednoduchý a přehledný – návštěvník hned pozná, co a kde najde, chápe, co má udělat, netápe a neztrácí se.
UX designer se nejdříve dostane uživatelům do hlavy a odhalí jejich potřeby a očekávání. Následně navrhne úpravu webu tak, aby jeho průchod lidem zpříjemnil a zároveň je nezahltil. Užitečným nástrojem jsou mimo jiné například heat mapy (teplotní mapy), které sledují každý pohyb kurzoru myši a klikání. Čím více kliků, tím je dané místo červenější.
Výsledky
Zákazníci vidí váš web či e-shop jinýma očima než IT odborník nebo jeho majitel. U lidí, kteří jej tvoří a dívají se na něj každý den, navíc často nastává IKEA efekt – udělají si rychle vztah k něčemu, co sami vytvořili a přikládají tomu vyšší hodnotu. To může být v tomhle případě kontraproduktivní.
Zisk vám mohou návštěvníci přinášet jen tehdy, pokud se jim konkrétní web či e-shop bude dobře používat. Věřte, že když se v něm člověk nevyzná a bloudí, pravděpodobně uteče, i když má o daný produkt zájem. Raději nakoupí u konkurence, kde to bude mít jednodušší, a to přece nechcete. Proto nastupují výzkumníci, kteří váš web či e-shop otestují. Je důležité říct, že se netestují lidé, ale samotný web – jak se na něm návštěvníci budou orientovat a jestli zvládnou udělat vše, co potřebují.
A jdeme na case study
Rok 2019 přinesl na trh košile na míru Bespoken. Lidé si mohou v jejich e-shopu nakoupit kvalitní košili, kterou si přizpůsobí svým požadavkům, a to celé z pohodlí domova. V březnu 2020 nás šéfové firmy požádali o tvorbu a správu PPC kampaní. Ještě než jsme se ale pustili do práce, prozkoumali jsme web a došli k závěru, že by to bylo plýtvání penězi. Proč?
Nejdůležitější část webu – konfigurátor pro sestavení košile na míru – byl uživatelsky náročný na pochopení. Přišlo nám, že než se v něm návštěvník zorientuje, několikrát se ztratí a raději odejde, než aby nakoupil. A sebelepší PPC reklama tomu nepomůže, jen by přivedla na e-shop více lidí, kteří odejdou – a peníze do kampaní protečou proudem.
Proto jsme klientovi nejdříve navrhli uživatelské testování konfigurátoru. Jedině tak zjistíme, jak se v něm lidé skutečně orientují. Klient souhlasil a my jsme s radostí mohli začít.