Co je churn rate

Jakub Kadlec, 3. 2. 2025

Churn rate, neboli míra odlivu zákazníků, je klíčovým ukazatelem ztráty zákazníků za dané časové období. Tento ukazatel, zpravidla uváděný v procentuálním vyjádření, může být měřen v rámci různých intervalů - měsíčně, kvartálně nebo ročně. Jednoduše řečeno - čím nižší má daná firma nebo značka výsledný churn rate, tím lépe pro ni.

Význam ukazatele

Tento ukazatel má rozdílný význam pro různá odvětví, především pro firmy se zaměřením na opakované nákupy zákazníků je to jeden z klíčových ukazatelů. V ideálním případě by byl ukazatel roven nule, což by znamenalo, že firma za daný interval nepřišla o jediného zákazníka. V praxi je ale tento výsledek nerealistický. Udržování churn v nízkých jednotkách procent je důležité především z hlediska výdajů značek - udržení stávajících zákazníků je totiž daleko levnější než získání nových.

Jak vypočítat míru odchodu zákazníků

Při výpočtu churn rate je prvním krokem stanovení časového rámce, pro který bude ukazatel počítán. Například budeme chtít spočítat míru odlivu zákazníků za čtvrtý kvartál roku 2024. Víme, že na začátku čtvrtletí jsme měli 1000 zákazníků a na jeho konci 950. To znamená, že za tři měsíce jsme přišli o 50 zákazníků. Churn rate tak vypočítáme jako poměr dvou hodnot vynásobený 100, tedy (50/1000)*100. To by znamenalo, že churn rate za poslední čtvrtletí 2024 je 5 %.

Churn rate vs. Growth rate

Podniky ale neměří pouze odcházející zákazníky, ale také počty těch nově získaných. Ukazatel nových zákazníků se nazývá Growth rate, česky míra růstu. Při vyhodnocování těchto dvou metrik je využíván jednoduchý výpočet rozdílu. Například víme, že za minulý měsíc jsme získali 20 nových zákazníků a počet odchozích klientů byl 25, “čistá ztráta” by byla 5 zákazníků. To by znamenalo negativní míru růstu a pozitivní ukazatel churn rate.

Takovéto situaci se podniky snaží vyhýbat, protože dlouhodobý pozitivní churn rate se promítne do poklesu tržeb a ziskovosti. Proto, aby si své zákazníky udrželi, tak neustále vylepšují svůj klientský servis a případně své zákazníky odměňují. S tím úzce souvisí pojem Customer Lifetime Value, ale o tom zase někdy příště.

Článek pro vás připravil/a: Jakub Kadlec
S digitálním marketingem jsem se poprvé setkal na vysoké škole a okamžitě mě oslovila jeho dynamika a kreativní možnosti. V rámci kampaní na sociálních sítích mě baví vytvářet a plnit strategie, které klientům pomohou k dosažení stanovených cílů.
Mohlo by vás zajímat:

8 užitečných vlastních sloupců v Google Ads

Zdeňka Polčicová • 2. 2. 2025 • 
Google Ads nabízí širokou škálu metrik, ale někdy standardní přehledy nestačí. Vlastní sloupce (custom columns) vám umožní podívat se na data z jiné perspektivy a snadněji sledovat metriky, které jsou pro vás důležité. V tomto článku si představíme 8 užitečných vlastních sloupců, které vám mohou pomoci lépe porozumět výkonu vašich kampaní.
Přečíst článek

Jak nasdílet přístupy do Google Ads a Sklik krok za krokem

Michaela Fojtíčková • 18. 5. 2023 • 
Jako online reklamní agentura spravujeme účty klientů, do kterých potřebujeme získat právo nahlížet a dělat úpravy. Bezpečnost je při tom nejdůležitější faktor. Proto jsme vytvořili podrobný návod, kde vás provedeme jednotlivými kroky, aby pro vás sdílení bylo co nejpohodlnější a především bezpečné.
Přečíst článek

10 nejlepších Performance Max skriptů - část 2.

Zdeňka Polčicová • 9. 10. 2024 • 
Dalších pět skriptů, které vám přinesou ještě více užitečných dat a informací o vašich PMax kampaních.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right