Google Tag Manager (GTM) je bezplatný nástroj poskytovaný společností Google, který umožňuje spravovat a aktualizovat měřící kódy na webových stránkách a mobilních aplikacích bez nutnosti přímé úpravy zdrojového kódu.
Pro používání GTM je nutné nasadit do zdrojového kódu kód pro GTM a následně už veškeré nastavování a nasazování tagů (měřících značek) probíhá v rozhraní Google Tag Manageru.
GTM funguje na základě konceptu "kontejnerů" (containers), což jsou soubory JavaScriptu umístěné na webových stránkách. Tyto kontejnery obsahují různé sledovací kódy a značky (tagy), určené například pro měření do Google Analytics, Facebooku business manageru Google Ads, Skliku a dalších nástrojů.
Hlavní výhodou GTM je jeho jednoduchost použití a flexibilita. Namísto ručního vkládání a aktualizace kódů přímo do zdrojového kódu stránky, lze jednoduše spravovat všechny sledovací kódy prostřednictvím uživatelského rozhraní GTM. To umožňuje marketérům rychle implementovat a aktualizovat sledovací kódy bez zásahu do zdrojového kódu stránky, což usnadňuje proces správy webu, přehlednost měření a zvyšuje efektivitu kampaní, sledování a analýzy.
Další výhodou GTM je možnost vytvářet složité sledovací události a segmentace pomocí vlastních pravidel a spouštěčů, což umožňuje získávat detailnější data o chování uživatelů a vylepšení cílení reklamních kampaní.
V GTM se můžeme setkat se třemi typy prvků:
- Značky (tagy) posílají události a data do vybraných systému
- Spouštěče (triggery) udávají kdy a za jakých okolností má být značka odeslána
- Proměnné (variables) jsou další parametry posilané v jednotlivých událostech
Google Tag Manager je nezbytným nástrojem pro každého, kdo se zabývá online marketingem a analytikou. Jeho schopnost centralizovat a spravovat sledovací kódy usnadňuje proces implementace a sledování online strategií, což v konečném důsledku vede k lepšímu porozumění uživatelského chování a zlepšení výkonu webových stránek a kampaní online marketingu.