Organický dosah, neboli tzv. organic reach, je termín používaný v online marketingu pro vyhodnocení úspěšnosti obsahu bez využití placené propagace.
Metrika dosah příspěvku představuje počet lidí, kteří viděli váš příspěvek alespoň jednou. Jde o počet tzv. unikátních uživatelů, nejsou zde započítávány opakované zobrazení jednomu uživateli. Proto může být další metrika “zobrazení” často dosti vyšší než právě “dosah”, protože někteří uživatelům se obsah mohl zobrazit opakovaně.
Dosah organický, vzniká přirozeně, může růst díky interakcím, sdílení, lajkům, komentářům a dalšímu zobrazení na sociálních sítích či jiných platformách, ale není podporován finančně. Organický dosah bývá nejčastěji uváděni právě proti placenému dosahu, kdy je obsah propagován prostřednictvím reklamních kampaní (placená propagace).
Pokud například vložíte příspěvek na sociální sítě, po vložení se příspěvek zobrazuje uživatelům na základě algoritmů, které rozhodují jaký obsah se konkrétním uživatelům zobrazí. Algoritmy berou v úvahu interakce, relevanci obsahu pro cílovou skupinu a profil a jeho hodnocení.
Organický dosah v poslední době však stále klesá, a to díky nárůstu využívání sociálních sítí a dalších platforem a také díky stále rostoucímu využívání placeného obsahu na sítích. Organicky se však příspěvek ukazuje nejčastěji pouze vybrané skupině uživatel, nejčastěji sledujícím, ale i tak se nedostane mezi všechny tyto sledující. Placená propagace tak může podporovat příspěvky a dostávat je k většímu počtu uživatelů, kteří nesledují vaši stránku a tím získat lepší výsledky.
