Co je to organický dosah (organic reach)

Zdeňka Polčicová, 6. 1. 2025

Organický dosah, neboli tzv. organic reach, je termín používaný v online marketingu pro vyhodnocení úspěšnosti obsahu bez využití placené propagace.

Metrika dosah příspěvku představuje počet lidí, kteří viděli váš příspěvek alespoň jednou. Jde o počet tzv. unikátních uživatelů, nejsou zde započítávány opakované zobrazení jednomu uživateli. Proto může být další metrika “zobrazení” často dosti vyšší než právě “dosah”, protože někteří uživatelům se obsah mohl zobrazit opakovaně.

Dosah organický, vzniká přirozeně, může růst díky interakcím, sdílení, lajkům, komentářům a dalšímu zobrazení na sociálních sítích či jiných platformách, ale není podporován finančně. Organický dosah bývá nejčastěji uváděni právě proti placenému dosahu, kdy je obsah propagován prostřednictvím reklamních kampaní (placená propagace).

Pokud například vložíte příspěvek na sociální sítě, po vložení se příspěvek zobrazuje uživatelům na základě algoritmů, které rozhodují jaký obsah se konkrétním uživatelům zobrazí. Algoritmy berou v úvahu interakce, relevanci obsahu pro cílovou skupinu a profil a jeho hodnocení.

Organický dosah v poslední době však stále klesá, a to díky nárůstu využívání sociálních sítí a dalších platforem a také díky stále rostoucímu využívání placeného obsahu na sítích. Organicky se však příspěvek ukazuje nejčastěji pouze vybrané skupině uživatel, nejčastěji sledujícím, ale i tak se nedostane mezi všechny tyto sledující. Placená propagace tak může podporovat příspěvky a dostávat je k většímu počtu uživatelů, kteří nesledují vaši stránku a tím získat lepší výsledky.

organicky dosah
Článek pro vás připravil/a: Zdeňka Polčicová
Marketing mě baví, hlavně ve spojení s daty. Postarám se o to, aby vaše PPC reklamy měly dosah a přinášely výsledky. Je pro mě důležité chápat souvislosti, nebát se jít do detailů a hledat co nejlepší řešení.
Mohlo by vás zajímat:

Digitální přístupnost: Co od června platí – a proč to řešit hned

Petra Burešová • 21. 7. 2025 • 
Od 28. června 2025 je v Česku účinný zákon č. 424/2023 Sb., který vychází z evropské směrnice o přístupnosti (European Accessibility Act – EAA). Pokud provozujete e-shop, firemní web, aplikaci nebo jinou digitální službu pro veřejnost, přístupnost už není nice-to-have – je povinná.
Přečíst článek

Jak vyladit reklamu pro lepší viditelnost

Anna Jílková • 6. 3. 2025 • 
Víte, jaký byl první banner na internetu? Psal se rok 1994, měl rozměr 468 × 60 px a dosáhl šíleného 44% CTR. Dnes? Bannerům se vyhýbáme obloukem a průměrná míra prokliku je sotva 2 %.
Přečíst článek

Jak získat kvalitní návštěvníky webu

Kristýna Férová • 9. 9. 2024 • 
Trafficové kampaně jsou evergreenem spousty reklamních účtů, jsou ale opravdu tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát?
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right