Jak zvolit správný font a proč je klíčem dobré komunikace?

Michaela Fojtíčková, 3. 6. 2023

Font je jedním z hlavních prostředků komunikace, přesto se na jeho vhodný výběr občas zapomíná. Samotný font totiž nastiňuje závažnost sdělení, a to ještě předtím, než si text přečteme. Základní rozdělení fontů a jak je používat se dočtete v našem článku. 

Parametry písmen

Pro snadnější orientaci mezi jednotlivými druhy písma je nutné si definovat základní pojmy a vlastnosti, podle kterých fonty dělíme.

Patka

Patka neboli serif je příčné zakončení jednotlivých tahů písmene. Patky mají základ v historii, kdy při psaní dlátem nebo brkem do kamene a pergamenu vzniklo rozšíření na koncích a začátcích jednotlivých tahů.

Stínování písma

Stínování písma znamená, že jednotlivé linky písmene jsou ve svém průběhu zesilovány nebo zeslabovány, jinými slovy mají proměnlivou tloušťku. Tento parametr má také své historické opodstatnění, stínování vznikalo přitlačením na klasické namáčecí pero, případně rytím písmen nástrojem se seříznutým hrotem.

Dynamika písma

Dalším méně používaným pojmem je dynamika písma, kterou určuje osa symetrie. Pokud je osa písmene kolmá k řádku, jedná se o písmo statické. Dynamika písma roste s nakloněním osy symetrie směrem doprava, čím víc je osa nakloněná, tím víc je písmo dynamické.

Rozdělení a psychologie fontů

Pro výběr správného fontu je nutné si v první řadě definovat, jak chceme na čtenáře působit a pro koho je text primárně určen. Při navrhování loga a logotypu jednotlivých značek je důležité brát ohled na zaměření společnosti, její způsob komunikace se zákazníkem a okruh cílových uživatelů.

SERIF FONT

• tradiční • důvěryhodný • formální • elegantní • luxusní •

Serifový font neboli patkové písmo je jeden z nejpoužívanějších druhů písma. Patkové písmo je vhodné pro delší texty a souvislá sdělení. Patky vytvoří optickou linku řádku, která „drží“ oko a nestává se tak, že se čtenář v textu ztrácí.

Serify působí důvěryhodným a seriózním dojmem, a proto jsou hojně používané v logotypech finančních společností, módních značek nebo vzdělávacích institucí.

serif font

SAN SERIF

• jednoduchý • čistý • minimalistický • moderní • přímočarý •

San serif jsou fonty, které využívají bezpatkové písmo a díky monitorům a displejům jejich popularita v posledních letech rychle roste. Bezpatkové písmo je lehké a přehledné, díky tomu dokáže rychle a jasně předávat informace.

Bezpatkové fonty jsou moderní a velmi univerzální, oblíbené jsou například u mobilních aplikací, sportovních značek nebo společností zaměřených na technologie a vývoj.

SCRIPT

• kreativní • ozdobný • umělecký • elegantní • luxusní •

Script jsou „ručně“ psané fonty s velmi volnými pravidly, proto mohou mít celou řadu podob. Také se můžeme setkat s rozdělením psaných fontů na SCRIPT a HANDWRITE. Psané fonty dokážou velmi dobře vyvolávat emoce a navodit u čtenáře tu správnou náladu. Pro dlouhé texty není script příliš vhodný, proto se používá spíš pro krátká sdělení a názvy značek.

Psané fonty skvěle fungují se značkami a produkty, které chtějí působit na emoce uživatelů, často se jedná o brandy zaměřené na potraviny, luxusní edice zboží a módu.

script font

SLAB SERIF

• profesionální • stabilní • univerzální • jednoduchý • solidní •

Slab Serif je stejně jako Serif patkové písmo, liší se ale technickým provedením patky, která nenavazuje plynule na tah písma, ale je k tahu přidána. Tyto fonty působí velmi robustním a stabilním dojmem a snadno na sebe strhnou pozornost.

Slab Serif se hodí pro značky zaměřené na elektroniku, inovativní technologie a automotive.

DESKTOP, DISPLAY

• jednoduchý • čistý • minimalistický • moderní • přímočarý •

Desktop, display nebo také dekorativní a nadpisový font, používá se pro nadpisy, proto má také oproti ostatním fontům upravené proporce, případně více dekorativních prvků. Nadpisové fonty fungují nejlépe ve větší velikosti a samostatně, v delším textu jsou nečitelné nebo nepůsobí dobře.

Display nemusí být vždy plnohodnotný font, pro loga jsou často navržena pouze jednotlivá písmena názvu značky. Takto navržená loga využívají převážně velké společnosti zaměřené mimo jiné na restaurace, výrobky pro děti nebo multimédia.

dekorativní a nadpisový font

Řezy písma

Řez neboli tloušťka, případně naklonění (kurzíva) písma slouží k odlišení jednotlivých částí textu v rámci jednoho fontu.

Tenký – LIGHT

Tenký řez písma je velmi lehký, moderní a hodí se i pro delší texty.

Střední – MEDIUM

Střední řez písma je nejpoužívanější a ve většině programů nastaven jako výchozí. Můžeme se setkat i s názve REGULAR. Střední řez je dobře čitelný a skvěle funguje i v delším textu.

Tučný – BOLD

Tučné písmo působí silně a stáhne na sebe pozornost, díky tomu je vhodný pro nadpisy a zvýraznění důležitých informací.

Kombinace fontů

Pro zvýraznění sdělení případně pro oživení vizuálního působení je možné fonty kombinovat. Při kombinaci fontů není nutné se ohlížet na patky a další prvky písmen, fonty musí vizuálně ladit a vzájemně se doplňovat. Obecně ale platí, že není příliš vhodné kombinovat více než dva fonty. Sázka na jistotu je kombinace nadpisového případně bezpatkového fontu pro nadpisy a patkového písma pro text.

Co si z toho odnést

Každá společnost, značka i člověk má svůj charakter, stejně tomu tak je i s písmem. Správný font dokáže navodit vhodný dojem ještě před porozuměním samotnému textu.

Základní pravidlo při volbě správného fontu je vědět, jakou informaci chceme sdělit, jaký dojem má text v člověku zanechat a jaké bude množství textu. Podle toho si zvolíme druh písma, konkrétní font už je pak otázkou vkusu.

Uvažujete o změně vizuálu, potřebujete zpracovat propagační a reklamní materiály nebo dokonce zakládáte novou značku? Neváhejte nás kontaktovat, rádi vám navrhneme grafiku podle vašich představ.

Článek pro vás připravil/a: Michaela Fojtíčková
Mohlo by vás zajímat:

Marketingový slovník

Martina Malíková • 16. 2. 2024 • 
Advantage+ kampaně se staly za poslední rok nedílnou součástí téměř každého e-shopového reklamního účtu. Pokud máte s těmito kampaněmi zkušenosti, nebude pro vás novinkou, že Advantage+ často parazitují na remarketingových kampaních. Mohou ale remarketing zcela nahradit?
Přečíst článek

Zvyšuje dynamický retargeting (DRTG) na Skliku CTR?

Michaela Fojtíčková • 19. 5. 2022 • 
Seznam tvrdí, že šablony mohou zvýšit CTR a vylepšit výkon dynamického retargetingu v Skliku. Opravdu to funguje? Rozhodli jsme se šablony pro dynamický retargeting otestovat u našich klientů. Vzhledem k tomu, že Sklik od října 2020 umožňuje sledovat statistiky pro jednotlivé DRTG šablony, jsme mohli i vyhodnotit výkon těch nejlepších.
Přečíst článek

Co je to CTA a 6 tipů, jak ji dobře napsat

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
Co by měl obsahovat každý dobrý prodejní text? Každý kvalitní web? Každý newsletter? Každý dobrý text obsahuje CTA (call to action) – formulaci či tlačítko, která čtenáře vyzve k akci. S dobrou CTA máte mnohem vyšší pravděpodobnost úspěchu. V článku vám prozradíme 6 tipů, jak napsat CTA, které bude fungovat.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram