Co je typografie a jaká jsou její základní pravidla

Martina Malíková, 20. 8. 2024

Typografie je velmi důležitá při psaní různých textů, jelikož kromě jiné zajišťuje efektivnější vnímání textu. Jde o souhrn pravidel, kterými bychom se měli řídit. Díky správně zvolené typografii působí texty přehledněji a profesionálněji.

Pomlčka, spojovník a znaménko minus

Jde o tři odlišné znaky, které se velmi často zaměňují. Jedná se o jednu z nejvíce se vyskytujících typografických chyb.

  • Nejdelší z této trojice je pomlčka –. Používá se s mezerami i bez mezer a nejčastěji slouží k rozdělení věty nebo jako náhrada za „od–do“ či „odkud–kam“. Na klávesnici ji napíšete pomocí zkratky Alt + 0150 (Widows) či Option + Spojovník (Mac).
  • Jako další se používá spojovník -. Ten je oproti pomlčce krátký a píše se vždy bez mezer. Spojujeme s ním složené výrazy nebo dělíme slova (např. ne-li). Na klávesnici má své tlačítko, které najdete mezi tlačítky . a Shift.
  • Posledním znaménkem je minus −. To je stejně dlouhé jako pomlčka, ale je umístěné trošku výš, aby korespondovalo se znaménkem +. Napíšeme jej pomocí zkratky Alt + 8722 (Windows).

Dělení slov

Je nepřípustné, aby se na konci řádku objevila spojka či jednopísmenná předložka. Zároveň tak nesmíme rozdělit číslovky a zkratky. Tento problém vyřešíme nezlomitelnou mezerou. Napíšeme ji pomocí klávesové zkratky Alt + 0160.

Procenta

Často se stává, že nevíme, zda psát % s mezerou či bez. Je to přitom velmi jednoduché. Pokud je mezi číslem a znaménkem mezera, tak se jedná o několik procent. Např. 2 % = dvě procenta. Pokud však číslo píšeme bez mezery, tak je něco několika procentní. Např.  2% = dvouprocentní.

Uvozovky

Na klávesnici můžeme najít jak ty české, tak i americké. Proto je dobré je umět odlišit, jelikož se jedná o další velmi často opakovanou chybu. České se píší dole a nahoře: „“, přičemž americké se píší naopak a obě se nachází v horní části řádku “ ”.

Font

V neposlední řadě je pro celkový dojem z textu velmi důležitý správný výběr fontu. Ovlivňuje nám důraz sdělení informací nebo odlišuje jednotlivé části textu. K tomu slouží různé řezy písma – light, medium, bold. Co se týče výběru fontů, vybíráme hlavně z řad patkových a bezpatkových. Patka neboli serif je příčné zakončení jednotlivých tahů písmen. Mezi zástupce patkových písem řadíme například Times New Roman. Bezpatková písma (sans serif) tato zakončení nemají a obecně jsou čistější a přehlednější. Do bezpatkových písem řadíme font Arial. Správný výběr fontu nám ovlivní kromě celkového vizuálu sdělení  i jeho tón a množství.

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Jak vylepšit DRTG v Skliku pomocí šablon?

Michaela Fojtíčková • 19. 5. 2021 • 
Víte, že v Skliku můžete vylepšit svůj dynamický retargeting nebo dynamický banner pomocí šablon? V článku vám shrneme to nejdůležitější, co byste o DRTG šablonách měli vědět a přidáme pár tipů, jak je efektivně používat.
Přečíst článek

Jak vytvořit nejlepší newsletter - přinášíme šablonu, jak na to

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
E-mailing je skvělý marketingový nástroj, který pomáhá budovat důvěryhodnost a osobitost vaší značky – pokud jej ovšem správně používáte. V tom horším případě pak e-mail skončí na internetovém smetišti. Jak vytvořit newsletter, na který se budou lidé těšit? Odpovědi najdete v článku.
Přečíst článek

10 nejlepších Performance Max skriptů - část 2.

Zdeňka Polčicová • 9. 10. 2024 • 
Dalších pět skriptů, které vám přinesou ještě více užitečných dat a informací o vašich PMax kampaních.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right