Co je churn rate

Jakub Kadlec, 3. 2. 2025

Churn rate, neboli míra odlivu zákazníků, je klíčovým ukazatelem ztráty zákazníků za dané časové období. Tento ukazatel, zpravidla uváděný v procentuálním vyjádření, může být měřen v rámci různých intervalů - měsíčně, kvartálně nebo ročně. Jednoduše řečeno - čím nižší má daná firma nebo značka výsledný churn rate, tím lépe pro ni.

Význam ukazatele

Tento ukazatel má rozdílný význam pro různá odvětví, především pro firmy se zaměřením na opakované nákupy zákazníků je to jeden z klíčových ukazatelů. V ideálním případě by byl ukazatel roven nule, což by znamenalo, že firma za daný interval nepřišla o jediného zákazníka. V praxi je ale tento výsledek nerealistický. Udržování churn v nízkých jednotkách procent je důležité především z hlediska výdajů značek - udržení stávajících zákazníků je totiž daleko levnější než získání nových.

Jak vypočítat míru odchodu zákazníků

Při výpočtu churn rate je prvním krokem stanovení časového rámce, pro který bude ukazatel počítán. Například budeme chtít spočítat míru odlivu zákazníků za čtvrtý kvartál roku 2024. Víme, že na začátku čtvrtletí jsme měli 1000 zákazníků a na jeho konci 950. To znamená, že za tři měsíce jsme přišli o 50 zákazníků. Churn rate tak vypočítáme jako poměr dvou hodnot vynásobený 100, tedy (50/1000)*100. To by znamenalo, že churn rate za poslední čtvrtletí 2024 je 5 %.

Churn rate vs. Growth rate

Podniky ale neměří pouze odcházející zákazníky, ale také počty těch nově získaných. Ukazatel nových zákazníků se nazývá Growth rate, česky míra růstu. Při vyhodnocování těchto dvou metrik je využíván jednoduchý výpočet rozdílu. Například víme, že za minulý měsíc jsme získali 20 nových zákazníků a počet odchozích klientů byl 25, “čistá ztráta” by byla 5 zákazníků. To by znamenalo negativní míru růstu a pozitivní ukazatel churn rate.

Takovéto situaci se podniky snaží vyhýbat, protože dlouhodobý pozitivní churn rate se promítne do poklesu tržeb a ziskovosti. Proto, aby si své zákazníky udrželi, tak neustále vylepšují svůj klientský servis a případně své zákazníky odměňují. S tím úzce souvisí pojem Customer Lifetime Value, ale o tom zase někdy příště.

Článek pro vás připravil/a: Jakub Kadlec
S digitálním marketingem jsem se poprvé setkal na vysoké škole a okamžitě mě oslovila jeho dynamika a kreativní možnosti. V rámci kampaní na sociálních sítích mě baví vytvářet a plnit strategie, které klientům pomohou k dosažení stanovených cílů.
Mohlo by vás zajímat:

Google AI Overviews: Jak ovlivní organickou návštěvnost a SEO vaší firmy?

Adam Růžička • 7. 8. 2025 • 
Od května 2025 Google nasadil novou funkci AI Overviews ve více než 200 zemích. Jedná se o generovaná shrnutí, která se zobrazují přímo nad organickými výsledky vyhledávání. Tato novinka mění pravidla hry: lidé často dostanou odpověď přímo ve výsledku a už vůbec nemusí klikat na váš web.
Přečíst článek

Google Ads: Jak si do účtu nasadit skript

Zdeňka Polčicová • 9. 10. 2024 • 
Nasazení skriptu do Google Ads není složité, ale je potřeba dbát na pár důležitých kroků. Každý skript může vyžadovat různé úpravy v závislosti na jeho účelu.
Přečíst článek

Jak získat kvalitní návštěvníky webu

Kristýna Férová • 9. 9. 2024 • 
Trafficové kampaně jsou evergreenem spousty reklamních účtů, jsou ale opravdu tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát?
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right