Co je to bostonská matice - příklady z praxe

Lucie Bystrianská, 3. 10. 2024

Bostonská matice, také známá jako Boston Consulting Group (BCG) matice, je nástroj strategického řízení vyvinutý společností Boston Consulting Group v 70. letech 20. století. Slouží k analýze portfolia produktů nebo podniků a pomáhá rozhodnout, které oblasti mají investiční potenciál a které je třeba optimalizovat nebo se jich zbavit.

Složení Bostonské matice

Matice se skládá ze dvou hlavních os: růstový potenciál trhu (vertikální osa) a relativní podíl na trhu (horizontální osa).

Bostonská matice

Jednotlivé kvadranty BCG matice:

  1. Otazníky (Question Marks): Jde o výrobky ve stádiu zavádění na trh, tedy produkty s nízkým podílem na trhu, ale s vysokým růstovým potenciálem. Vyžadují investice pro zvýšení podílu na trhu. Průzkum trhu následně rozhodne, jestli do nich dále investovat, nebo je stáhnout z trhu.
  2. Hvězdy (Stars): Jedná se o produkty s vysokým podílem na trhu a vysokým růstovým potenciálem. Mají silnější postavení než konkurence a jejich prodeje neustále rostou. I když je jejich udržení finančně náročné, investice do nich se vyplácí díky vysokým ziskům a návratnosti investic (ROI). Proto je důležité tyto produkty podporovat, ať už prostřednictvím přímého financování nebo marketingovými aktivitami. Cílem je přeměnit „Hvězdy“ na „Dojné krávy“.
  3. Dojné krávy (Cash Cows): Jde o produkty s vysokým podílem na trhu, ale s nízkým růstovým potenciálem. Generují stabilní a vysoké zisky, aniž by vyžadovaly větší finanční vklady. Umožňují podporovat rozvoj nových aktivit, případně krýt ztráty z útlumu neziskových výrobků nebo aktivit.
  4. Psi (Dogs): Jedná se o produkty s nízkým podílem na trhu a nízkým růstovým potenciálem. Obvykle se doporučuje je optimalizovat nebo se jich zbavit, protože nepřinášejí významné zisky a mohou být finančně nákladné.

Pohyb produktů v rámci BCG matice

Postavení produktů v BCG matici se v průběhu času mění. Většina produktů začíná v kategorii otazník a postupně se přesouvá buď do kategorie hvězda nebo do kategorie pes. Z hvězd se pak díky efektivní obchodní strategii mohou stát dojné krávy. Tyto produkty mohou dlouho zůstávat na vrcholu, generovat stabilní zisky a financovat nové otazníky, nebo se s postupem času mohou přeměnit na psy.

Příklady z praxe

Otazníky (Question Marks)
Za příklad „Otazníku“ by mohly být požadovány VR headsety, jako jsou Oculus Rift. Mají velký potenciál růstu, protože technologické inovace v oblasti virtuální reality nadále přitahují zájem a investice. Přesto jejich podíl na trhu zůstává relativně malý, jelikož trh s VR se stále nachází v rané fázi a vyžaduje významné investice do marketingu a vývoje, aby mohl dosáhnout většího zastoupení na trhu.

Hvězdy (Stars)
Za příklad „Hvězdy“ je často uváděn Apple s jejich iPhonem. K nejvýznamnějším hráčům na trhu a dosahují nadprůměrných zisků, avšak jejich produkt zároveň vyžaduje značné investice do výzkumu a vývoje.

Dojné krávy (Cash Cows)
Typickým příkladem „Dojné krávy“ je Coca-Cola. Má vysoký podíl na trhu s nízkým růstovým potenciálem v kategorii nealkoholických nápojů. Produkty jako Coca-Cola generují stabilní a vysoké příjmy s minimálními potřebami pro další investice. Peníze získané z tohoto segmentu mohou být použity na financování nových produktů a rozvoj.

Psi (Dogs)
V době, kdy se začaly masivně rozšiřovat digitální fotografie, filmové kamery a filmové materiály Kodak spadly do kategorie „Psi“. Měly nízký podíl na trhu s klesající poptávkou, protože většina fotografů přešla na digitální technologie. Produkty této kategorie často vykazují nízkou růstovou dynamiku a obtížně generují zisky. Kodak se s tímto problémem snažil vyrovnat, ale jeho tradiční produktové linie se již nedokázaly přizpůsobit novým trendům.

Článek pro vás připravil/a: Lucie Bystrianská
Jsem marketingový nadšenec, který vám pomůže získat více zákazníků díky PPC reklamě. Na online marketingu mě baví jeho dynamika, potřeba neustálého vzdělávání a sledování trendů. Ke každému projektu přistupuji se zapálením a otevřenou myslí.
Mohlo by vás zajímat:

Google AI Overviews: Jak ovlivní organickou návštěvnost a SEO vaší firmy?

Adam Růžička • 7. 8. 2025 • 
Od května 2025 Google nasadil novou funkci AI Overviews ve více než 200 zemích. Jedná se o generovaná shrnutí, která se zobrazují přímo nad organickými výsledky vyhledávání. Tato novinka mění pravidla hry: lidé často dostanou odpověď přímo ve výsledku a už vůbec nemusí klikat na váš web.
Přečíst článek

Google Ads: Jak si do účtu nasadit skript

Zdeňka Polčicová • 9. 10. 2024 • 
Nasazení skriptu do Google Ads není složité, ale je potřeba dbát na pár důležitých kroků. Každý skript může vyžadovat různé úpravy v závislosti na jeho účelu.
Přečíst článek

Jak získat kvalitní návštěvníky webu

Kristýna Férová • 9. 9. 2024 • 
Trafficové kampaně jsou evergreenem spousty reklamních účtů, jsou ale opravdu tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát?
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerSklik_ověření_2024
arrow-right