Co by měl obsahovat dobrý prodejní text, kvalitní web nebo newsletter? Každý dobrý text obsahuje CTA (call to action) – formulaci či tlačítko, která čtenáře vyzve k akci. S dobrou CTA máte mnohem vyšší pravděpodobnost úspěchu. V článku vám prozradíme 6 tipů, jak napsat CTA, které bude fungovat.
Co je to CTA?
Call to action (CTA – výzva k akci) je způsob, kterým potenciálního zákazníka popostrčíte k tomu, aby něco udělal – koupil produkt, stáhnul e-book, navštívil váš web nebo se zaregistroval. Aby opravdu provedl požadovanou akci, je potřeba CTA dobře formulovat a umístit na správné místo. Může to být výrazné tlačítko nebo část v textu. Najdete jej nejen na webu, ale i v příspěvcích na sociálních sítích, v textech e-mailů, v bannerových reklamách či pop-up oknech.
Napište CTA, na které budou lidé klikat
Než začnete psát CTA, ujasněte si, pro koho jej píšete – kdo je vaše cílová skupina. Uvědomte si, že text míříte hlavně na ni a potřebujete ji popohnat k tomu, aby udělala, co po ní chcete. Existují postupy, které se při psaní CTA nejvíce osvědčily. Které to jsou?
1. Vzbuďte touhu
Při textaci CTA vyzkoušejte ověřený způsob – formulaci „Chci _____”. Tlačítko s textem „Chci e-book” jasně řekne, co bude následovat a spíše vzbudí touhu než jen obyčejné “Stáhnout”. Navíc díky formulaci „chci” v zákazníkovi navodíte pocit potřeby a více jej motivujete. O to je pravděpodobnější, že na tlačítko či odkaz klikne.
2. Konkretizujte
Čím konkrétnější vaše CTA bude, tím lépe, protože lidi zajímá hlavně to, co z kliknutí budou mít. Proto se vyvarujte abstraktních formulací, ze kterých člověk jasně nepochopí, co bude po kliknutí následovat. Osvědčilo se i vyjadřování z pohledu první osoby („Chci”) než z druhé („Přečtěte”). Jak na to? Například: „Chci si přečíst celý článek”, „Prohlédnout si novou kolekci” nebo „Chci si vytvořit skvělý životopis”.
3. Používejte akční slovesa
Akční sloveso lépe vyjádří, co zákazník po kliknutí na tlačítko či odkaz získá. V případě tlačítka „pokračovat” lidé vlastně ani neví, kam je přivede a může je odradit. Zákazníci se budou lépe orientovat, když jim řeknete, co je v příštím kroku čeká. Proto používejte slova jako například objednat, koupit, přečíst, objevit, získat, vybrat si.
4. Urgujte
Další trik, který dobře funguje, je vyvolání pocitu naléhavosti. Limitujte svou nabídku, ať už počtem kusů nebo omezenou platností. V lidech to vyvolává pocit, že o něco mohou přijít, že jim unikne skvělá nabídka. Proto do textace zahrňte slova jako hned, teď, dnes. E-shopy například často využívají u jednotlivých produktů text s omezeným počtem kusů na skladě.
5. Zahrňte výhody
Zákazníky zajímá především to, co z vykonané akce budou mít. Perfektním trikem je proto do tlačítka napsat výhodu, kterou zákazník po kliknutí získá. Expertka na copywriting Joanna Wiebe tomu říká call to value. Namísto „Zaregistrujte se” raději zvolte výraz „Vytvořte si vlastní web”. Nebo namísto „Přihlásit se k odběru newsletteru” napište „Dostávat užitečné tipy na copywriting každý měsíc”.
6. Používejte kouzelná slovíčka
Některá slova se v prodejních textech osvědčila více, než jiná. Která to jsou? Slova já, protože, zdarma, hned a nové. Zahrňte je i do vašeho textu výzvy k akci. Jak může takové CTA vypadat? Například: „Chci získat e-book ještě dnes”, nebo „Chci psát texty, které mi přinesou výsledky”.
Jak napsat dobré CTA už víte. Teď zbývá jen testovat, které bude nejúčinnější s ohledem na vaši cílovou skupinu. Žádná formulace totiž není zázračná. Potřebujete s texty pomoct? Napište nám.