Co je to CTA a 6 tipů, jak ji dobře napsat

Michaela Fojtíčková, 4. 6. 2023

Co by měl obsahovat dobrý prodejní text, kvalitní web nebo newsletter? Každý dobrý text obsahuje CTA (call to action) – formulaci či tlačítko, která čtenáře vyzve k akci. S dobrou CTA máte mnohem vyšší pravděpodobnost úspěchu. V článku vám prozradíme 6 tipů, jak napsat CTA, které bude fungovat. 

Co je to CTA? 

Call to action (CTA – výzva k akci) je způsob, kterým potenciálního zákazníka popostrčíte k tomu, aby něco udělal – koupil produkt, stáhnul e-book, navštívil váš web nebo se zaregistroval. Aby opravdu provedl požadovanou akci, je potřeba CTA dobře formulovat a umístit na správné místo. Může to být výrazné tlačítko nebo část v textu. Najdete jej nejen na webu, ale i v příspěvcích na sociálních sítích, v textech e-mailů, v bannerových reklamách či pop-up oknech. 

Napište CTA, na které budou lidé klikat

Než začnete psát CTA, ujasněte si, pro koho jej píšete – kdo je vaše cílová skupina. Uvědomte si, že text míříte hlavně na ni a potřebujete ji popohnat k tomu, aby udělala, co po ní chcete. Existují postupy, které se při psaní CTA nejvíce osvědčily. Které to jsou? 

1. Vzbuďte touhu

Při textaci CTA vyzkoušejte ověřený způsob – formulaci Chci _____”. Tlačítko s textem „Chci e-book” jasně řekne, co bude následovat a spíše vzbudí touhu než jen obyčejné “Stáhnout”. Navíc díky formulaci „chci” v zákazníkovi navodíte pocit potřeby a více jej motivujete. O to je pravděpodobnější, že na tlačítko či odkaz klikne.  

call to action (CTA) tlačítko s textem „chci”

2. Konkretizujte

Čím konkrétnější vaše CTA bude, tím lépe, protože lidi zajímá hlavně to, co z kliknutí budou mít. Proto se vyvarujte abstraktních formulací, ze kterých člověk jasně nepochopí, co bude po kliknutí následovat. Osvědčilo se i vyjadřování z pohledu první osoby („Chci”) než z druhé („Přečtěte”). Jak na to? Například: „Chci si přečíst celý článek”, „Prohlédnout si novou kolekci” nebo „Chci si vytvořit skvělý životopis”. 

konkrétní call to action tlačítko (CTA)

3. Používejte akční slovesa

Akční sloveso lépe vyjádří, co zákazník po kliknutí na tlačítko či odkaz získá. V případě tlačítka „pokračovat” lidé vlastně ani neví, kam je přivede a může je odradit. Zákazníci se budou lépe orientovat, když jim řeknete, co je v příštím kroku čeká. Proto používejte slova jako například objednat, koupit, přečíst, objevit, získat, vybrat si

call to action (CTA) tlačítko s akčním slovesem

4. Urgujte

Další trik, který dobře funguje, je vyvolání pocitu naléhavosti. Limitujte svou nabídku, ať už počtem kusů nebo omezenou platností. V lidech to vyvolává pocit, že o něco mohou přijít, že jim unikne skvělá nabídka. Proto do textace zahrňte slova jako hned, teď, dnes. E-shopy například často využívají u jednotlivých produktů text s omezeným počtem kusů na skladě. 

call to action (CTA) tlačítko s odpočtem

5. Zahrňte výhody

Zákazníky zajímá především to, co z vykonané akce budou mít. Perfektním trikem je proto do tlačítka napsat výhodu, kterou zákazník po kliknutí získá. Expertka na copywriting Joanna Wiebe tomu říká call to value. Namísto „Zaregistrujte se” raději zvolte výraz „Vytvořte si vlastní web”. Nebo namísto „Přihlásit se k odběru newsletteru” napište „Dostávat užitečné tipy na copywriting každý měsíc”. 

call to action (CTA) tlačítko s výhodou

6. Používejte kouzelná slovíčka

Některá slova se v prodejních textech osvědčila více, než jiná. Která to jsou? Slova já, protože, zdarma, hned a nové. Zahrňte je i do vašeho textu výzvy k akci. Jak může takové CTA vypadat? Například: „Chci získat e-book ještě dnes”, nebo „Chci psát texty, které mi přinesou výsledky”. 

call to action (CTA) tlačítko se slovem „zdarma"

Jak napsat dobré CTA už víte. Teď zbývá jen testovat, které bude nejúčinnější s ohledem na vaši cílovou skupinu. Žádná formulace totiž není zázračná. Potřebujete s texty pomoct? Napište nám.

Článek pro vás připravil/a: Michaela Fojtíčková
Mohlo by vás zajímat:

Tvorba marketingové strategie pomocí STCD framework modelu

Michaela Fojtíčková • 28. 5. 2023 • 
V moderním marketingu je nejdůležitější navázat vztah se zákazníkem a prohloubit ho. Framework See-Think-Do-Care je skvělým nástrojem, jak toho docílit. Proto jej využívají značky po celém světě. V článku se dozvíte, co tento rámec představuje a jak s ním pracovat.
Přečíst článek

Jak zvolit správný font a proč je klíčem dobré komunikace?

Michaela Fojtíčková • 3. 6. 2023 • 
Font je jedním z hlavních prostředků komunikace, přesto se na jeho vhodný výběr občas zapomíná. Samotný font totiž nastiňuje závažnost sdělení, a to ještě předtím, než si text přečteme. Základní rozdělení fontů a jak je používat se dočtete v našem článku.
Přečíst článek

Jak nasdílet přístupy do Google Ads a Sklik krok za krokem

Michaela Fojtíčková • 18. 5. 2023 • 
Jako online reklamní agentura spravujeme účty klientů, do kterých potřebujeme získat právo nahlížet a dělat úpravy. Bezpečnost je při tom nejdůležitější faktor. Proto jsme vytvořili podrobný návod, kde vás provedeme jednotlivými kroky, aby pro vás sdílení bylo co nejpohodlnější a především bezpečné.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram