Co je to PNO a jak s ním pracovat

Martina Malíková, 20. 8. 2024

Zkratka PNO znamená „podíl nákladů na obratu“. Tato metrika určuje finanční návratnost reklamních online kampaní a vyjadřuje se v procentech. Nižší hodnota PNO znamená menší finanční náklady potřebné k dosažení určitého obratu. PNO tedy vyjadřuje, kolik procent získaného obratu bylo potřeba investovat do reklamy.

Jak se počítá PNO?

Díky PNO rychle zjistíte, zda vám určitá reklama generuje zisk. Výpočet PNO je poměrem nákladů k celkovému obratu.

Vzorec: PNO = Náklady/Obraty:

Př. Pokud investuji do reklamy 1 000 Kč a přinese mi 5 000 Kč na obratu, moje PNO je 1000/5000 = 0.2.

K lepšímu porozumění je PNO vyjádřeno v procentech, tedy PNO 0.2 = PNO 20 %. Pro výpočet PNO je nezbytné měřit konverze a jejich hodnotu.

Jaké PNO je správné?

Čím nižší PNO, tím je moje reklama efektivnější. Ne vždy však menší PNO znamená lepší výsledky, protože může vést ke snížení obratu. Z toho důvodu je většinou cílem maximalizovat obraty při zachování PNO, při kterém neproděláváme.

Univerzálně správná hodnota PNO neexistuje. Při hodnocení efektivity kampaně dle PNO je potřeba zohlednit i marži. Některé e-shopy s vyšší marží mohou být spokojeny např. i s PNO 30 %, jiné mohou dosahovat ztráty i při PNO 10 %. V zásadě tedy platí, že aby vám reklama přinášela zisk, nesmí být PNO vyšší než marže propagovaného zboží.

Př. Představte si, že máte e-shop se zdravou stravou a plánujete propagovat nápoj na imunitu za 400 Kč (marže 35 %). Abyste na prodeji vydělali, nesmí náklady na prodej jednoho výrobku přesáhnout 140 Kč.

0,35 * 400 Kč = 140 Kč

PNO v PPC marketingu – Jak jej zlepšit?

PNO je jedním z nejdůležitějších ukazatelů při správě PPC kampaní pro e-shopy. Hned na začátku je důležité si stanovit jeho hranici, tedy při jakém PNO se vám kampaně ještě vyplácí a kdy už ne.

V prvním kroku je dobré se zaměřit na kampaně, které jsou při vysokých nákladech dle PNO ztrátové. Zde máte většinou prostor pro úspory. Naopak však mohou existovat kampaně, které jsou podle PNO nadprůměrně ziskové. U těch je dobré zvážit, zda nejsou příliš utlumeny nízkým rozpočtem nebo nabídkami a nemohly by v případě navýšení rozpočtu také výrazněji zvýšit obraty a především zisk.

Před samotnou analýzou kampaní je dobré se zamyslet nad obchodní a marketingovou strategií. Někdy ztrátové PNO není způsobeno reklamními kampaněmi, ale spíše špatným výběrem produktů, cenovou politikou, nefunkčním webem nebo příliš agresivní konkurencí.

V případě, že e-shop jako celek funguje dobře, a jen některé kampaně mají špatné PNO, potom je vhodné se zaměřit na zlepšení PNO prodělečných kampaní. Zde bude klíčové, jaký reklamní systém a jaké typy kampaní využíváte.

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Jak založit a nastavit účty Google Ads a Sklik

Michaela Fojtíčková • 30. 11. 2023 • 
Chcete propagovat produkt nebo službu pomocí vyhledávače Google a Seznam? Cílit reklamu na správná klíčová slova a publika, která vám přinesou vytoužené výsledky v podobě vyšších tržeb z prodejů nebo vyššího povědomí o vaší značce? V následujícím článku se podíváme na to, jak na obou platformách založit reklamní účty.
Přečíst článek

Jak vytvořit nejlepší newsletter - přinášíme šablonu, jak na to

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
E-mailing je skvělý marketingový nástroj, který pomáhá budovat důvěryhodnost a osobitost vaší značky – pokud jej ovšem správně používáte. V tom horším případě pak e-mail skončí na internetovém smetišti. Jak vytvořit newsletter, na který se budou lidé těšit? Odpovědi najdete v článku.
Přečíst článek

Co je to CTA a 6 tipů, jak ji dobře napsat

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
Co by měl obsahovat každý dobrý prodejní text? Každý kvalitní web? Každý newsletter? Každý dobrý text obsahuje CTA (call to action) – formulaci či tlačítko, která čtenáře vyzve k akci. S dobrou CTA máte mnohem vyšší pravděpodobnost úspěchu. V článku vám prozradíme 6 tipů, jak napsat CTA, které bude fungovat.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right