Co je to vektorová grafika

Martina Malíková, 26. 3. 2024

S pojmem vektorová grafika se nejspíše setkal každý, kdo se alespoň úzce zajímá o dvourozměrný design v digitální podobě. Hlavním principem vektorové grafiky je, že výsledný obraz je tvořen z jednotlivých objektů jako jsou například body, přímky, křivky, mnohoúhelníky apod.

Rozdíl mezi rastrem a vektory

Co je to vektorová grafika

Rastrová grafika se využívá zejména u fotografií, tedy v případech, kdy je třeba zachovat věrnost původní scény na snímku.

Oproti tomu vektorová grafika pracuje s obrázkem jako s matematicky definovanými křivkami, které se při zvětšení dopočítávají tak, že výsledný tvar zůstane vždy ostrý. Základem vektorové grafiky je analytická geometrie.

V praxi se však velmi často setkáváme s kombinováním obou druhů grafiky.

Výhody a nevýhody vektorové grafiky

Jak jsme již nastínili dříve, vektorovou grafiku lze oproti rastrové libovolně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty kvality. Dále je možné pracovat s každým objektem v obrázku samostatně. Největším plusem je však fakt, že vektorová grafika má výrazně nižší paměťovou náročnost.

Naopak nevýhodou může být například pořízení obrázku. Vytvořit vektorový obrázek není zdaleka tak jednoduché, jako například pořídit fotku. Grafika je tvořena ručně od prvních konceptů až po finální produkt. I když jsou vektory obecně méně náročné na operační paměť a procesor, tak překročí-li jejich složitost určitou hranici, opak může být pravdou (např. tvorba velkoplošných tiskovin).

Kde lze vektorovou grafiku využít

Nejčastěji se s tímto typem grafiky setkáváme při tvorbě loga, tiskovin, billboardů apod. Zejména u loga je důležité tvořit jej od začátku ve křivkách. Vyhnete se tak potížím při nutnosti poskytnout logo ve křivkách výrobci potisků, samolepek, vizitek, plakátů apod. Máte-li tedy své logo v rastrovém formátu (.png, .jpg, .bmp apod.), nechte si jej převést do vektorové verze.

Výstupní formáty

Vektorovou grafiku lze dodat hned v několika formátech jako jsou například .ai, .svg, .eps, .cdr, nebo .pdf. V případě .pdf formátu se však muže jednat také o rastrovou grafiku (například naskenovaný dokument apod.). 

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Jak zvolit správný font a proč je klíčem dobré komunikace?

Michaela Fojtíčková • 3. 6. 2023 • 
Font je jedním z hlavních prostředků komunikace, přesto se na jeho vhodný výběr občas zapomíná. Samotný font totiž nastiňuje závažnost sdělení, a to ještě předtím, než si text přečteme. Základní rozdělení fontů a jak je používat se dočtete v našem článku.
Přečíst článek

Tvorba marketingové strategie pomocí STCD framework modelu

Michaela Fojtíčková • 28. 5. 2023 • 
V moderním marketingu je nejdůležitější navázat vztah se zákazníkem a prohloubit ho. Framework See-Think-Do-Care je skvělým nástrojem, jak toho docílit. Proto jej využívají značky po celém světě. V článku se dozvíte, co tento rámec představuje a jak s ním pracovat.
Přečíst článek

Co je to CTA a 6 tipů, jak ji dobře napsat

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
Co by měl obsahovat každý dobrý prodejní text? Každý kvalitní web? Každý newsletter? Každý dobrý text obsahuje CTA (call to action) – formulaci či tlačítko, která čtenáře vyzve k akci. S dobrou CTA máte mnohem vyšší pravděpodobnost úspěchu. V článku vám prozradíme 6 tipů, jak napsat CTA, které bude fungovat.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right