Co musí grafici vědět o barvách

Michaela Fojtíčková, 18. 5. 2023

Barvy jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů vizuální komunikace. Pomocí barev dokážeme vyjádřit emoce, navodit správnou náladu nebo dokonce předat dané sdělení. V následujícím článku vám nastíníme, proč je dobré znát hlavní rozdíly mezi barvami používanými v grafickém designu.

Základní barvy

Za základní barvy považujeme ty, ze kterých se míchají všechny ostatní barevné odstíny, tedy červená, žlutá a modrá. Můžete se setkat také s označením primární barvy. Kombinací primárních barev vznikají barvy sekundární – oranžová, fialová, zelená). Mícháním primárních barev se sekundárními dále vznikají barvy terciální. Je potřeba brát na vědomí, že primární barvy pro grafika nejsou stejné jako primární barvy pro tiskaře.

základní barvy

Charakteristickými znaky pro každou barvu jsou odstín, sytost, teplota a jas.

Odstín představuje základní rozdělení barev – např. červená, žlutá, modrá. 

Sytost označuje míru zářivosti a intenzity jednotlivých barev. Syté barvy jsou hodně výrazné a upoutají pozornost na první pohled, naopak tlumené a pastelové barvy jsou nevýrazné a nenarušují celkový dojem.

Teplota barvy záleží na podtónu, tedy na poměru mezi základními barvami. Podtón teplých barev je z velké části tvořen odstíny žluté, oranžové a červené. Chladné barvy mají naopak podtón fialový, modrý nebo zelený.

Jas jednotlivých barev udává jejich světlost nebo tmavost. Jeho zvýšení lze dosáhnout kombinací s bílou, tmavší barvy naopak využívají kombinaci s černou.

Komplementární barvy

Protikladem nemusí být pouze černá a bílá. Jsou jimi také barvy, které stojí v barevném kruhu naproti sobě, nazývají se doplňkové neboli komplementární. V praxi to znamená, že primární červená barva má jako doplňkovou barvu sekundární zelenou (viz. barevný kruh výše).

příklad komplementárních barev

Barvy v grafickém designu

Při tvorbě vizuálu je nezbytné si předem definovat, jaké bude mít výsledná grafika užití. Má jít o post na Facebook, nebo chcete billboard u dálnice? Od toho se pak odvíjí barevný prostor, ve kterém bude grafik vizuál připravovat. Pro digitální grafiku se používá paleta RGB, pro tisk je to potom CMYK. Rozdíl mezi nimi je v tom, jak barevná rozhraní fungují – RGB barvy vyzařuje, zatímco CMYK je odráží.

barvy v grafickém designu, rozdíl mezi RGB a CMYK

RGB

Displaye, mobily, tablety , zkrátka všechna elektronická zobrazovací zařízení, která se skládají z obrazových světelných bodů. Každý bod se dělí na pruh červené (red), zelené (green) a modré (blue) barvy. Jednotlivé barvy se při rozsvícení sčítají a tím vznikají sekundární světelné barvy s vyšší intenzitou. Složením všech základních barev vzniká bílé světlo.

CMYK

Barevný prostor CMYK slouží především k tvorbě tiskové grafiky a pracuje s barvami, které je možné převést do fyzické podoby. Tiskovými barvami jsou azurová (cyan), purpurová (magenta) a žlutá (yellow). Primární tiskové barvy jsou tedy sekundárními světelnými barvami a naopak. Písmeno K (key)
označuje černou barvu, která se používá kvůli snížení spotřeby ostatních barev.

rozdíl mezi RGB a CMYK

Pantone

CMYK prostor je oproti světelnému RGB omezen především v oblasti velmi sytých odstínů zelené, fialové a oranžové. V praxi to znamená, že některé RGB barvy nelze vytisknout, výsledek je oproti monitoru bledý a nevýrazný. Řešením může být použití přímých barev, které vyrábí firma PANTONE už řadu let. Pantone vzorníky a barvy se mezi grafiky, designéry a architekty těší tak velké oblibě, že společnost Pantone Color Institut pro každý rok vyhlásí Pantone barvu roku. Pro rok 2024 je vítěznou barvou odstín Peach Fuzz.

Pantone barva roku - peach fuzz

Pravidlo 60 – 30 – 10

Nejen v grafickém, ale například i interiérovém designu se zpravidla používají tři hlavní barvy: dominantní, vedlejší a zvýrazňující. Tyto barvy pak lze doplnit o bílou nebo černou. Rovnováhy mezi jednotlivými barvami dosáhneme užitím takzvaného pravidla 60–30–10, kde jednotlivá čísla znamenají procentuální zastoupení barev. Dominantní barva by měla zastupovat 60 % plochy, dalších 30 % náleží barvě vedlejší a zbylých 10 % zůstává na barvu zvýrazňující. Toto pravidlo lze uplatnit při tvorbě bannerů, webových stránek, letáků, ale také v rámci instagramového feedu.

pravidlo 60 - 30 - 10
Článek pro vás připravil/a: Michaela Fojtíčková
Mohlo by vás zajímat:

Jak vytvořit nejlepší newsletter - přinášíme šablonu, jak na to

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
E-mailing je skvělý marketingový nástroj, který pomáhá budovat důvěryhodnost a osobitost vaší značky – pokud jej ovšem správně používáte. V tom horším případě pak e-mail skončí na internetovém smetišti. Jak vytvořit newsletter, na který se budou lidé těšit? Odpovědi najdete v článku.
Přečíst článek

Jak na tvorbu Dynamic Search Ads (DSA) z feedu?

Martina Malíková • 18. 3. 2024 • 
Pokud chcete mít DSA kampaně pod kontrolou, doporučujeme využít cílení dle vlastního feedu, tedy kampaň tvořit ze seznamu stránek a strukturovat pomocí štítků. Jak takovou DSA kampaň z feedu vytvořit jednoduše během chvilky?
Přečíst článek

Jak vylepšit DRTG v Skliku pomocí šablon?

Michaela Fojtíčková • 19. 5. 2021 • 
Víte, že v Skliku můžete vylepšit svůj dynamický retargeting nebo dynamický banner pomocí šablon? V článku vám shrneme to nejdůležitější, co byste o DRTG šablonách měli vědět a přidáme pár tipů, jak je efektivně používat.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram