Co je to vektorová grafika

Martina Malíková, 26. 3. 2024

S pojmem vektorová grafika se nejspíše setkal každý, kdo se alespoň úzce zajímá o dvourozměrný design v digitální podobě. Hlavním principem vektorové grafiky je, že výsledný obraz je tvořen z jednotlivých objektů jako jsou například body, přímky, křivky, mnohoúhelníky apod.

Rozdíl mezi rastrem a vektory

Co je to vektorová grafika

Rastrová grafika se využívá zejména u fotografií, tedy v případech, kdy je třeba zachovat věrnost původní scény na snímku.

Oproti tomu vektorová grafika pracuje s obrázkem jako s matematicky definovanými křivkami, které se při zvětšení dopočítávají tak, že výsledný tvar zůstane vždy ostrý. Základem vektorové grafiky je analytická geometrie.

V praxi se však velmi často setkáváme s kombinováním obou druhů grafiky.

Výhody a nevýhody vektorové grafiky

Jak jsme již nastínili dříve, vektorovou grafiku lze oproti rastrové libovolně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty kvality. Dále je možné pracovat s každým objektem v obrázku samostatně. Největším plusem je však fakt, že vektorová grafika má výrazně nižší paměťovou náročnost.

Naopak nevýhodou může být například pořízení obrázku. Vytvořit vektorový obrázek není zdaleka tak jednoduché, jako například pořídit fotku. Grafika je tvořena ručně od prvních konceptů až po finální produkt. I když jsou vektory obecně méně náročné na operační paměť a procesor, tak překročí-li jejich složitost určitou hranici, opak může být pravdou (např. tvorba velkoplošných tiskovin).

Kde lze vektorovou grafiku využít

Nejčastěji se s tímto typem grafiky setkáváme při tvorbě loga, tiskovin, billboardů apod. Zejména u loga je důležité tvořit jej od začátku ve křivkách. Vyhnete se tak potížím při nutnosti poskytnout logo ve křivkách výrobci potisků, samolepek, vizitek, plakátů apod. Máte-li tedy své logo v rastrovém formátu (.png, .jpg, .bmp apod.), nechte si jej převést do vektorové verze.

Výstupní formáty

Vektorovou grafiku lze dodat hned v několika formátech jako jsou například .ai, .svg, .eps, .cdr, nebo .pdf. V případě .pdf formátu se však muže jednat také o rastrovou grafiku (například naskenovaný dokument apod.). 

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Jak vytvořit nejlepší newsletter - přinášíme šablonu, jak na to

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
E-mailing je skvělý marketingový nástroj, který pomáhá budovat důvěryhodnost a osobitost vaší značky – pokud jej ovšem správně používáte. V tom horším případě pak e-mail skončí na internetovém smetišti. Jak vytvořit newsletter, na který se budou lidé těšit? Odpovědi najdete v článku.
Přečíst článek

Jak nasdílet přístupy do Google Ads a Sklik krok za krokem

Michaela Fojtíčková • 18. 5. 2023 • 
Jako online reklamní agentura spravujeme účty klientů, do kterých potřebujeme získat právo nahlížet a dělat úpravy. Bezpečnost je při tom nejdůležitější faktor. Proto jsme vytvořili podrobný návod, kde vás provedeme jednotlivými kroky, aby pro vás sdílení bylo co nejpohodlnější a především bezpečné.
Přečíst článek

Google Ads: Jak si do účtu nasadit skript

Zdeňka Polčicová • 9. 10. 2024 • 
Nasazení skriptu do Google Ads není složité, ale je potřeba dbát na pár důležitých kroků. Každý skript může vyžadovat různé úpravy v závislosti na jeho účelu.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerHeureka logo novéSklik_ověření_2024
arrow-right