V dynamických reklamách ve vyhledávání (DSA) je nejčastěji využíváno cílení pomocí indexu Google. Tato volba umožňuje na základě předdefinovaných pravidel cílit na webové stránky, které jsou indexované. Nejedná se ale o jedinou možnost cílení, kterou nám DSA nabízí.
Pokud chcete mít DSA kampaně pod kontrolou, na základě našich zkušeností doporučujeme využít cílení dle vlastního feedu, tedy kampaň tvořit ze seznamu stránek a strukturovat pomocí štítků.
V tomto článku se dozvíte, jak takovou DSA kampaň z feedu vytvořit, a to jednoduše během chvilky.
Výhody oproti DSA cílené za pomocí indexu Google
Než přejdeme k samotnému postupu vytvoření feedu a kampaně, je třeba zmínit, jaké výhody dynamické reklamy ve vyhledávání (DSA) z feedu nabízí.
Hlavní výhodou je 100% přesné cílení na landing pages – máme tedy maximální kontrolu nad tím, na které stránky na webu cílíme. Další velmi důležitou výhodou je neomezená segmentace dle vlastních štítků. Se segmentací následně souvisí i rychlé vytvoření dynamických reklam pro celý e-shop a možnost biddování dle vlastních pravidel.
Důležité je také zmínit, že seznamy stránek jsou častěji crawlované Googlem, takže zajistíte jejich maximální aktuálnost.
Jak by měl vypadat feed pro DSA?
Feed pro DSA je tabulka (csv), která obsahuje 2 sloupce – Page URL a Custom label. Sloupec Custom label sice není povinný, ale my jej doporučujeme vyplnit. Tím, že jej vyplníte, si zajistíte možnost segmentovat stránky URL do značné hloubky a dle vlastních pravidel.
Do kampaně je možné připojit i více feedů, přičemž pro e-shopy jsou typické dva, a to produktový a kategorický. To, zda budete využívat oba, je zcela na vás. My ve většině případů používáme pouze produktový feed, jelikož na kategorické URL cílíme v rámci klasické vyhledávací kampaně se statickými sestavami.
Produktový feed | Kategorický feed |
Seznam URL produktů + Custom labely | Seznam URL kategorií + Custom labely |
Pravidelně aktualizovaný | Aktualizovaný (ne nutně pravidelně) |
Vytvoření ze standardního XML feedu (např. pro Google Shopping) | Problematičtější vytvoření – často není pravidelně aktualizovaný zdroj (XML feed) |
Zdroj URL adres můžeme importovat např. za pomocí Mergada, Google Sheets, ručního importu souboru nebo dle vlastního řešení na straně e-shopu. Jelikož my využíváme pro tvorbu produktového feedu Mergado, ukážeme si právě tento postup.
Tvorba produktového feedu pro DSA pomocí Mergada
V Mergadu vytvoříme nový feed, který bude mít na výstupu formát pro Google Ads DSA.
Vytvoříme tedy Google Ads DSA export a pomocí jednoduchých pravidel naplníme Custom label libovolnými hodnotami ze vstupního feedu. My jsme například použili pravidlo Přepsat, díky kterému jsme naplnili štítek parametry G_PRODUCT_TYPE a G_BRAND. Můžete ale použít jakékoliv parametry, které vám dávají smysl. Jednotlivé parametry oddělujte středníkem, protože ten následně bude fungovat jako oddělovač jednotlivých štítků.
Nyní si přegenerujete export, page feed stáhnete a můžete přejít do rozhraní Google Ads, aby ste jej nahráli.
Jak si připravit kategorický feed pro DSA?
Pokud budete chtít v rámci DSA kampaně cílit také na kategorické URL, bude potřeba si vytvořit i kategorický feed. To lze několika způsoby.
Pravidelně aktualizovaný
V případě, že je e-shop schopen vygenerovat feed obsahující kategorické URL a drobečkovou navigaci, bude transformace stejná jako u produktového feedu (např. přes Mergado). Často se bohužel ale setkáváme se situací, kdy je Sitemapa webu jediným pravidelným aktualizovaným souborem s kategorickými URL. V takovém případě by nám byl nápomocný nástroj PPC a jeho doplňková funkcionalita Scrape.
Jednorázový
Kategorický feed můžeme také získat jednorázově, a to nejčastěji exportem z eshopu nebo manuálně za pomocí Google doplňku Scraper. V Google Sheets si vytvoříme
2 sloupce (Page URL, Custom Label) a naplníme je potřebnými hodnotami. Do Custom label si opět můžeme dát jakékoliv hodnoty, opět je ale oddělujeme středníkem. Google Sheets si následně propojíme s Google Ads, přičemž hodnoty můžeme manuálně upravovat v Google Sheets.
Dopněk Scraper nám pomůže získat potřebné URL a případně drobečkovou navigaci, která nám pomáhá vytvořit štítek na kategorie. Níže je zobrazeno, jak doplněk jednoduše použít.
1. V rámci navigace na webu kliknu pravým tlačítkem myši na některou položku z menu a zvolím doplněk od Google.
2. Ten nám pomůže ze stránky výtáhnout podobně definované elementy (názvy kategorií) a jejich URL adresy.
3. URL včetně kategorií si překopírujeme do vytvořené Google Sheets a pokračujeme stejným způsobem pomocí doplňku Scraper hlouběji v rámci navigace do té doby, než máme vygenerované všchny potřebné kategorické URL.
Je důležité zmínit, že použití doplňku Scraper od Google je vhodné pouze tehdy, má-li web správně navržené a strukturované URL adresy, tj. zaznamenává se do nich postupně cesta hlouběji v rámci kategorií.
Pokud kategorický feed z nějakého důvodu nedokážeme vytvořit, můžeme buď cílit pouze na produktové stránky nebo cílit na URL kategorií jiným způsobem, např. dle “URL obsahuje”.
Jak nahrát feed do Google Ads?
Feedy už máme nachystané a teď se můžeme pustit do jejich nahrání do Google Ads.
1. V účtu Google Ads klikněte na ikonu nástrojů a na kartě Nástroje a nastavení klikněte na Firemní údaje.
2. V levém menu nahoře klikněte na Zdroje dat a následně na tlačítko Plus (+).
3. Poté vyberte Seznam stránek.
4. Feed si pojmenujte tak, abyste jej poznali, a následně zvolte způsob, kterým feed nahrajete. Můžete nahrát soubor z počítače (formát csv), propojit existující tabulku Google nebo přímo vložit zdrojovou adresu URL (např. HTTPS vytvořeného DSA feedu z Mergada).
5. Nahraný seznam stránek bude následně vypadat jako na tomto screenu.
6. Nakonec si nezapomeňte v levém menu na kartě Rozpisy nastavit automatické stahování z Mergada, abyste měli data vždy aktuální.
Nastavení kampaně
Poslední krokem je už pouze feed použít v rámci kampaně. Stačí pouze v nastavení kampaně zvolit „Použít jen URL ze seznamů stránek“ a zvolit feedy, které chcete v kampani využít.
Následně se již můžete pustit do tvorby struktury kampaně dle Vlastních štítků a uzpůsobených dynamických reklam. Myslete však na to, že by struktura neměla být velmi podrobná, a to z důvodu následné nepřehlednosti, a zároveň ani obecná, abyste si neomezili optimalizační možnosti a výkon. Hloubku segmentace byste také měli zvážit v souvislosti s rozpočtem, který na kampaň máte vyhrazený.
A to je vše! Nyní jste schopni si vytvořit DSA kampaň z page feedu, a to s detailní strukturou během chvilky i pro rozsáhlejší e-shopy s tisíci produktů.