Co je to konverze a jaké jsou způsoby měření?

Martina Malíková, 20. 8. 2024

Jako konverzi lze označit akci, kterou chceme, aby návštěvník / zákazník provedl. Může se jednat o nákup na e-shopu nebo v kamenné prodejně, ale i odeslání poptávkového formuláře či stažení e-booku, registrace apod. Konverze je klíčovým měřítkem úspěšnosti marketingových kampaní a celkové efektivity webových stránek či aplikací. Konverze lze rozdělit na dva typy:

  1. Makro konverze:

Makro konverze představují hlavní obchodní cíle, které jsou sledovány jako klíčové výkonnostní ukazatele (KPI). Jedná se o klíčové akce, které přímo přispívají k hlavním obchodním cílům, jako je generování příjmů nebo získávání nových zákazníků. Např:

  • Nákup produktu nebo služby: Nejčastější a často nejdůležitější typ konverze, kde návštěvník dokončí nákup na e-commerce webu, nebo v kamenném obchodě.
  • Registrace: Přihlášení k odběru služby, vytvoření účtu nebo přihlášení se k odběru newsletteru.
  1. Mikro konverze:

Mikro konverze jsou menší akce, které uživatelé vykonávají na cestě k makro konverzi. Tyto akce nemusí mít samy o sobě velký obchodní dopad, ale jsou důležité pro pochopení chování uživatelů a optimalizaci jejich cesty k hlavnímu cíli. Např.:

  • Stažení obsahu: Stažení e-booku, bílé knihy nebo jiného hodnotného obsahu.
  • Kliknutí na specifické odkazy: Například kliknutí na odkazy vedoucí k dalším informacím nebo specifickým produktům.
  • Přihlášení k odběru: Přihlášení k odběru newsletteru nebo zpravodaje.

Měření konverzí

Na měření konverzí je možné pohlížet z dvou pohledů 

  1. Měření konverzí – získávání dat

Na měření konverzí je možné se dívat jako na proces získávání dat. Pro měření můžeme využít reálná a úplná data z CRM, účetních systémů či dalších interních systémů. 

Dalším možným způsobem pro měření konverzí na webu může být nastavení webové analytiky. To umožňuje lépe sledovat zdroj vašich návštěvníků, a získávat komplexnější data, která lze potom využít k segmentaci zákazníků. Při nastavení webové analytiky je třeba myslet na to, že díky možnosti uživatele odmítnou cookies data v analytických či reklamních systémech nebudou nikdy úplná. Proto je potřeba zdroje kombinovat. 

  1. Měření klíčových metrik spojených s konverzemi

Měření konverzí je zásadní pro pochopení, jak dobře vaše marketingové kampaně fungují. Existuje několik klíčových metrik spojených s konverzemi:

  • Míra konverze (Conversion Rate): Vyjadřuje procento návštěvníků, kteří provedou požadovanou akci. Vzorec pro výpočet míry konverze je: počet konverzí / počet návštěvníků webu * 100.
  • CPA (Cost Per Acquisition): Náklad na získání jednoho zákazníka nebo konverze. Pomáhá určit, jak efektivně jsou vynaloženy marketingové výdaje. Udává jakou částku je třeba vynaložit na získání jednoho zákazníka. 
  • PNO (Podíl nákladů na obrat): Tato metrika udává, jakou část z celkového obratu tvoří náklady na marketing. Vyjadřuje se jako procento a pomáhá pochopit, jak efektivní jsou marketingové výdaje vzhledem k gene-rovanému obratu.
  • ROI (Return on Investment): Výnos z investice do marketingových aktivit. ROI pomáhá zjistit, jak ziskové jsou vaše marketingové kampaně.

Konverze jsou v marketingu klíčové pro měření úspěšnosti a efektivity. Zvyšování míry konverze může mít významný dopad na vaše podnikání, zvyšování příjmů a optimalizaci marketingových investic. Využitím analytických nástrojů a metod optimalizace můžete lépe porozumět potřebám vašich návštěvníků a zlepšit jejich cestu k požadované akci.

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Co je to GTM (Google Tag Manager) a proč je dnes standardem?

Michaela Fojtíčková • 28. 5. 2023 • 
Google Tag Manager (GTM) je užitečný nástroj, který doporučujeme používat každému majiteli webu. Ještě ho nemáte? Přečtěte si náš článek a zjistěte, proč byste ho měli začít využívat i na svém webu.
Přečíst článek

Otestovali jsme nejvyšší možný limit pro výdaje u Advantage+. Jaké byly výsledky?

Kristýna Férová • 19. 2. 2024 • 
Advantage+ kampaně se staly za poslední rok nedílnou součástí téměř každého e-shopového reklamního účtu. Pokud máte s těmito kampaněmi zkušenosti, nebude pro vás novinkou, že Advantage+ často parazitují na remarketingových kampaních. Mohou ale remarketing zcela nahradit?
Přečíst článek

Jak vytvořit nejlepší newsletter - přinášíme šablonu, jak na to

Michaela Fojtíčková • 4. 6. 2023 • 
E-mailing je skvělý marketingový nástroj, který pomáhá budovat důvěryhodnost a osobitost vaší značky – pokud jej ovšem správně používáte. V tom horším případě pak e-mail skončí na internetovém smetišti. Jak vytvořit newsletter, na který se budou lidé těšit? Odpovědi najdete v článku.
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
Kde nás najdete?
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
arrow-right