Jako konverzi lze označit akci, kterou chceme, aby návštěvník / zákazník provedl. Může se jednat o nákup na e-shopu nebo v kamenné prodejně, ale i odeslání poptávkového formuláře či stažení e-booku, registrace apod. Konverze je klíčovým měřítkem úspěšnosti marketingových kampaní a celkové efektivity webových stránek či aplikací. Konverze lze rozdělit na dva typy:
- Makro konverze:
Makro konverze představují hlavní obchodní cíle, které jsou sledovány jako klíčové výkonnostní ukazatele (KPI). Jedná se o klíčové akce, které přímo přispívají k hlavním obchodním cílům, jako je generování příjmů nebo získávání nových zákazníků. Např:
- Nákup produktu nebo služby: Nejčastější a často nejdůležitější typ konverze, kde návštěvník dokončí nákup na e-commerce webu, nebo v kamenném obchodě.
- Registrace: Přihlášení k odběru služby, vytvoření účtu nebo přihlášení se k odběru newsletteru.
- Mikro konverze:
Mikro konverze jsou menší akce, které uživatelé vykonávají na cestě k makro konverzi. Tyto akce nemusí mít samy o sobě velký obchodní dopad, ale jsou důležité pro pochopení chování uživatelů a optimalizaci jejich cesty k hlavnímu cíli. Např.:
- Stažení obsahu: Stažení e-booku, bílé knihy nebo jiného hodnotného obsahu.
- Kliknutí na specifické odkazy: Například kliknutí na odkazy vedoucí k dalším informacím nebo specifickým produktům.
- Přihlášení k odběru: Přihlášení k odběru newsletteru nebo zpravodaje.
Měření konverzí
Na měření konverzí je možné pohlížet z dvou pohledů
- Měření konverzí – získávání dat
Na měření konverzí je možné se dívat jako na proces získávání dat. Pro měření můžeme využít reálná a úplná data z CRM, účetních systémů či dalších interních systémů.
Dalším možným způsobem pro měření konverzí na webu může být nastavení webové analytiky. To umožňuje lépe sledovat zdroj vašich návštěvníků, a získávat komplexnější data, která lze potom využít k segmentaci zákazníků. Při nastavení webové analytiky je třeba myslet na to, že díky možnosti uživatele odmítnou cookies data v analytických či reklamních systémech nebudou nikdy úplná. Proto je potřeba zdroje kombinovat.
- Měření klíčových metrik spojených s konverzemi
Měření konverzí je zásadní pro pochopení, jak dobře vaše marketingové kampaně fungují. Existuje několik klíčových metrik spojených s konverzemi:
- Míra konverze (Conversion Rate): Vyjadřuje procento návštěvníků, kteří provedou požadovanou akci. Vzorec pro výpočet míry konverze je: počet konverzí / počet návštěvníků webu * 100.
- CPA (Cost Per Acquisition): Náklad na získání jednoho zákazníka nebo konverze. Pomáhá určit, jak efektivně jsou vynaloženy marketingové výdaje. Udává jakou částku je třeba vynaložit na získání jednoho zákazníka.
- PNO (Podíl nákladů na obrat): Tato metrika udává, jakou část z celkového obratu tvoří náklady na marketing. Vyjadřuje se jako procento a pomáhá pochopit, jak efektivní jsou marketingové výdaje vzhledem k gene-rovanému obratu.
- ROI (Return on Investment): Výnos z investice do marketingových aktivit. ROI pomáhá zjistit, jak ziskové jsou vaše marketingové kampaně.
Konverze jsou v marketingu klíčové pro měření úspěšnosti a efektivity. Zvyšování míry konverze může mít významný dopad na vaše podnikání, zvyšování příjmů a optimalizaci marketingových investic. Využitím analytických nástrojů a metod optimalizace můžete lépe porozumět potřebám vašich návštěvníků a zlepšit jejich cestu k požadované akci.