Co je to konverze a jaké jsou způsoby měření?

Martina Malíková, 20. 8. 2024

Jako konverzi lze označit akci, kterou chceme, aby návštěvník / zákazník provedl. Může se jednat o nákup na e-shopu nebo v kamenné prodejně, ale i odeslání poptávkového formuláře či stažení e-booku, registrace apod. Konverze je klíčovým měřítkem úspěšnosti marketingových kampaní a celkové efektivity webových stránek či aplikací. Konverze lze rozdělit na dva typy:

  1. Makro konverze:

Makro konverze představují hlavní obchodní cíle, které jsou sledovány jako klíčové výkonnostní ukazatele (KPI). Jedná se o klíčové akce, které přímo přispívají k hlavním obchodním cílům, jako je generování příjmů nebo získávání nových zákazníků. Např:

  • Nákup produktu nebo služby: Nejčastější a často nejdůležitější typ konverze, kde návštěvník dokončí nákup na e-commerce webu, nebo v kamenném obchodě.
  • Registrace: Přihlášení k odběru služby, vytvoření účtu nebo přihlášení se k odběru newsletteru.
  1. Mikro konverze:

Mikro konverze jsou menší akce, které uživatelé vykonávají na cestě k makro konverzi. Tyto akce nemusí mít samy o sobě velký obchodní dopad, ale jsou důležité pro pochopení chování uživatelů a optimalizaci jejich cesty k hlavnímu cíli. Např.:

  • Stažení obsahu: Stažení e-booku, bílé knihy nebo jiného hodnotného obsahu.
  • Kliknutí na specifické odkazy: Například kliknutí na odkazy vedoucí k dalším informacím nebo specifickým produktům.
  • Přihlášení k odběru: Přihlášení k odběru newsletteru nebo zpravodaje.

Měření konverzí

Na měření konverzí je možné pohlížet z dvou pohledů 

  1. Měření konverzí – získávání dat

Na měření konverzí je možné se dívat jako na proces získávání dat. Pro měření můžeme využít reálná a úplná data z CRM, účetních systémů či dalších interních systémů. 

Dalším možným způsobem pro měření konverzí na webu může být nastavení webové analytiky. To umožňuje lépe sledovat zdroj vašich návštěvníků, a získávat komplexnější data, která lze potom využít k segmentaci zákazníků. Při nastavení webové analytiky je třeba myslet na to, že díky možnosti uživatele odmítnou cookies data v analytických či reklamních systémech nebudou nikdy úplná. Proto je potřeba zdroje kombinovat. 

  1. Měření klíčových metrik spojených s konverzemi

Měření konverzí je zásadní pro pochopení, jak dobře vaše marketingové kampaně fungují. Existuje několik klíčových metrik spojených s konverzemi:

  • Míra konverze (Conversion Rate): Vyjadřuje procento návštěvníků, kteří provedou požadovanou akci. Vzorec pro výpočet míry konverze je: počet konverzí / počet návštěvníků webu * 100.
  • CPA (Cost Per Acquisition): Náklad na získání jednoho zákazníka nebo konverze. Pomáhá určit, jak efektivně jsou vynaloženy marketingové výdaje. Udává jakou částku je třeba vynaložit na získání jednoho zákazníka. 
  • PNO (Podíl nákladů na obrat): Tato metrika udává, jakou část z celkového obratu tvoří náklady na marketing. Vyjadřuje se jako procento a pomáhá pochopit, jak efektivní jsou marketingové výdaje vzhledem k gene-rovanému obratu.
  • ROI (Return on Investment): Výnos z investice do marketingových aktivit. ROI pomáhá zjistit, jak ziskové jsou vaše marketingové kampaně.

Konverze jsou v marketingu klíčové pro měření úspěšnosti a efektivity. Zvyšování míry konverze může mít významný dopad na vaše podnikání, zvyšování příjmů a optimalizaci marketingových investic. Využitím analytických nástrojů a metod optimalizace můžete lépe porozumět potřebám vašich návštěvníků a zlepšit jejich cestu k požadované akci.

Článek pro vás připravil/a: Martina Malíková
Není nic staršího než včerejší trendy z online marketingu. :) Postarám se, aby vaše kampaně udržely se sociálními sítěmi krok a hlavně, aby to dávalo smysl.
Mohlo by vás zajímat:

Co je to GTM (Google Tag Manager) a proč je dnes standardem?

Michaela Fojtíčková • 28. 5. 2023 • 
Google Tag Manager (GTM) je užitečný nástroj, který doporučujeme používat každému majiteli webu. Ještě ho nemáte? Přečtěte si náš článek a zjistěte, proč byste ho měli začít využívat i na svém webu.
Přečíst článek

Zvyšuje dynamický retargeting (DRTG) na Skliku CTR?

Michaela Fojtíčková • 19. 5. 2022 • 
Seznam tvrdí, že šablony mohou zvýšit CTR a vylepšit výkon dynamického retargetingu v Skliku. Opravdu to funguje? Rozhodli jsme se šablony pro dynamický retargeting otestovat u našich klientů. Vzhledem k tomu, že Sklik od října 2020 umožňuje sledovat statistiky pro jednotlivé DRTG šablony, jsme mohli i vyhodnotit výkon těch nejlepších.
Přečíst článek

Jak získat kvalitní návštěvníky webu

Kristýna Férová • 9. 9. 2024 • 
Trafficové kampaně jsou evergreenem spousty reklamních účtů, jsou ale opravdu tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát?
Přečíst článek
Všechny články
Agentura Foxy.cz s.r.o
Agentura Foxy.cz s.r.o.
Veselá 169/24
602 00 Brno
IČ: 06739792
DIČ: CZ06739792
Číslo účtu: 2401884475/2010
sp.zn. C 104000 vedená u Krajského soudu v Brně
Google Premier PartnerHeureka logo novéSklik_ověření_2024
arrow-right